Projekta Nr.AIF/2021/IK/23 “Savējo Atbalsts Teritorijas un Efektīvas Kopienas Attīstībai!” ietvaros 2022.gada 11. un 12.augustā norisinājās digitālo prasmju tiešsaistes apmācības, ko vadīja multimediju dizainere/e-koncepta veidotāja – Ilze Deņisova.
11.08.2022. prezentācija “IESAISTIES UN PILNVEIDO SAVAS DIGITĀLĀS PRASMES!”
12.08.2022. prezentācija “MŪSDIENU TEHNOLOĢIJAS VIZUĀLĀS IDENTITĀTES EFEKTĪVAI RADĪŠANAI”
Pirmajā apmācību dienā dalībnieki ieguva zināšanas par vienota vizuālā tēla nozīmīgumu digitālajā vidē. Organizācijas vizuālās identitātes modelī tiek ietverta organizācijas vizuālā prezentācija, piemēram, logo, krāsas, arhitektūra, skaņas un organizācijas uzvedība – uzņemšanas, apkalpošana u.tml.
Kā atzīmēja lektore primāri dizaina kompozīcijā un izkārtojumā ieteicams ievērot piecus likumus – gridlīnijas, uzsvars un mērogs, līdzsvars, trešdaļu likums un nepāra skaitļu likums.
- Gridlīnijas – jālieto, lai padarītu dizainu tīrāku, prasmīgāku un vieglāk pielāgojamu. Profesionālajās mūsdienu programmās un aplikācijās šīs gridlīnijas ir jau integrētas vai nu slēpti vai uzstādāmas redzamas.
- Uzsvars un mērogs – jāpadara galvenais elements krasi lielāks vai tieši otrādi, krasi mazāks nekā pārējie dizaina elementi, tādējādi liekot uzsvaru uz to.
- Līdzsvars – tukšie laukumi ir elementi, ar kuriem panākt balansu. Tukšie laukumi palīdz acīm saprast ceļu uz ko skatīties. Katram elementam vajag nedaudz brīvas vietas, lai tas brīvi “elpotu”. Vienādas atstarpes starp elementiem rada līdzsvaru, lietojot gridlīnijas, atstarpes var panākt vienādi lielas.
- Trešdaļu likums – lai to izdarītu: jāsadala dizaina laukums trīs rindās un trīs kolonnās. Punkti, kur atrodas vertikālas un horizontālās līnijas veido organiskas vadlīnijas, kur vajadzētu novietot galveno elementu un tā atbalsta elementus.
- Nepāra skaitļu likums – nosaka, ka daudz patīkamākas šķiet kompozīcijas, kurās elementi tiek grupēti nepāra skaitlī, visbiežāk trīs elementu kopums. Cilvēka acs automātiski meklē nepāra skaitļus, jo tie ļauj mūsu skatienam brīvi peldēt no viena elementa pie otra, nedalot tos pāros.
Līdzīgas krāsas var izmantot, lai grupētu saistītus elementus dizainā, tumšas krāsas fonam labāk lietot silto toņu elementus, gaišas krāsas fonam labāk lietot vēso toņu elementus, tā bija daļa no lektores Ilzes ieteikumiem organizācijas vizuālo materiālu sagatavošanai.
Taču fontu izvēlē, jāpievērš uzmanība, lai vienā dizainā netiek lietoti pārāk daudz fontu, optimāli divi, trīs fonti, lai fontiem ir vienota stilistika un tie atbalsta latviešu valodu, kā arī fontam jābūt salasāmam, nesarežģītam, pārlieku neizskaistinātam, ja vien tas nav dizaina knifs, kā arī jāeksperimentē ar izvēlētā fonta lielumu un biezumu.
Savukārt, foto attēlu izvēlē lektore ieteica vērtīgus padomus, lai izveidotais vizuālais materiāls būtu saistošs potenciālajam skatītājam:
- ideāli, ja lieto pašu uzņemtos foto attēlus. Nevajag uztraukties, ja tie nav perfektā kvalitātē – var apgriezt, lietot plakāta fonā, neievietojot fotogrāfijas oriģinālajā izskatā;
- ļoti daudz foto attēlu var atrast Google meklētājā un sociālajā platformā Pinterest, taču jāpatur prātā autortiesības;
- jāpārliecinās vai faili (ikonas, piktogrammas, kuri ir bez fona) ir png formātā;
- droši var iztikt bez foto attēliem, liekot uzsvaru uz fontiem un pielāgojot to ar dažādiem izkārtojumiem un elementiem;
- publiski pieejamos bezmaksas foto attēlus jālieto ar mēru (ja trūkst sava materiāla), izmantojot citu veidotos materiālus zudīs profesionāls redzējums;
- klientu vai paziņu uzņemtos attēlus jālieto tikai ar viņu rakstisku atļauju, vienojoties, kur šis foto attēls tiks ievietots un kādam nolūkam izmantots;
- ja foto attēls tiks izmantots liela formāta plakātiem, it sevišķi, ja to jādrukā – jāpārbauda vai attēls ir atbilstošā kvalitātē;
- ja attēls nepieciešams konkrētam mērķim, var izmantot maksas foto attēlus.
Pirmās apmācību dienas noslēgumā dalībnieki praktiski veidoja savu vizuālo sagatavi, iekļaujot tajā sev tīkamo fontu, krāsu paleti un elementus, kurus varētu izmantot nākotnes dizainos.
Otrās apmācību dienas sākumā dalībnieki dalījās ar iepriekš pašu veidotajiem vizuālajiem materiāliem, kurus vērtēja apmācību lektore un pārējie apmācību dalībnieki, tādējādi, iegūstot padomus savu materiālu izveidē un saņemot atgriezenisko saiti no citiem.
Pēc vizuālo materiālu apskates, apmācību vadītāja norādīja, ka vizuālajos materiālos katrai krāsai ir savs raksturojums/simbolika, piemēram:
- Sarkanā simbolizē – revolūciju, enerģiju, varu, drosmi, risku, bīstamību, kaisli, spēku un uzmanību;
- Oranžā – darbību, līdzsvaru, enerģiju, prieku, entuziasmu un piesaisti;
- Violetā – ietekmi, garīgo spēku, cildenumu, noslēpumu, sapņus, cieņu un radošumu;
- Zilā – atbildību, veiksmi, mieru, drošību, uzticību un komunikācijas;
- Zaļā – dabu, maģiju, svaigumu, atjaunošanos, naudu, jaunatni un cerību;
- Melnā – jaudu, klasiku, formalitāti, eleganci, aizsardzību, bagātību, spēku un izturību;
- Baltā – mieru, tīrību, garīgumu, godbijību, precizitāti, gaismu, ticību un vienkāršību.
Veidojot savas organizācijas krāsu paletes ir vērts ņemt vērā krāsu simbolisko nozīmi atkarībā no sajūtām un vēlamā rezultāta. Tāpat, lektore sniedza noderīgus ieteikumus, ievietojot vizuālo materiālu sociālajos medijos, lai radītu potenciālo interesentu iesaisti.
Dalībnieki kopā ar lektori praktiski apguva Canvā – dizaina lietotnē pieejamo sadaļu iespējas. Pielietojot saņemtās zināšanās, otrās apmācību dienas galvenais praktiskais uzdevums bija izveidot vienotas identitātes paletes, iekļaujot tajā logo un tā variācijas uz gaiša, tumša un melnbaltā fona, apakšzīmes – atdalot no pamata dizaina, logo mājaslapas un atpazīstamības zīmes, fontus un to kombinācijas, kurus var likt kopā un kurus labāk nelikt un dizaina elementus, ieliekot sajūtas, atspoguļojot pārliecību, kustību, vīziju un misiju. Dalībnieki izpildot praktisko uzdevumu, ieguva vērtīgas praktiskas zināšanas digitālo prasmju jomā.
Apmācību dalībnieki atzina, ka ir ieguvuši daudz jaunas, aktuālas, noderīgas un līdz šim nezināmas informācijas, kas nākotnē palīdzēs pilnveidot savas digitālās prasmes. Apmācību laikā apgūtās dizaina platformas/lietotnes Canva iespējas un bezmaksas rīkus varēs izmantot ikdienā, lai dažādotu un atsvaidzinātu savus postus un banerus, sekmējot savas organizācijas popularizēšanu un vizuālās identitātes efektivitāti.
Apmācību noslēgumā no dalībniekiem tika saņemtas pozitīvas atsauksmes – kvalitatīvas, vērtīgas, iedvesmojošas un jaunu zināšanu sniedzošas apmācības. Tāpat dalībnieki atzina, ka pēc apmācībām ir daudz jaunu domu, kā savu vizuālo identitāti paspilgtināt un radīt materiālus vizuāli tīkamākus, savukārt, lektore dalībniekus aicināja – “vienkārši sākt pielietot iegūtās zināšanas, jo tikai eksperimentējot var panākt vēlamo rezultātu!”.
Paldies apmācību dalībniekiem un priecāsimies par Jūsu dalību citās projekta aktivitātēs!
Vairāk par projektu un tā aktivitātēm, šeit: https://www.sateka.lv/aif/
Apmācības norisinās projekta Nr. AIF/2020/IK/23 “Savējo Atbalsts Teritorijas un Efektīvas Kopienas Attīstībai!”, ko finansē Islande, Lihtenšteina un Norvēģija caur EEZ un Norvēģijas grantu programmu “Aktīvo iedzīvotāju fonds” ietvaros.
